top of page
  • Foto van schrijverValentina Radatiuk

3 stappen naar een online aanwezigheid met een beperkt budget

Bijgewerkt op: 8 aug. 2023

Het online marketinglandschap vandaag is niet gemakkelijk. We worden overladen door informatie, zien tientallen advertenties per dag, de concurrentie is moordend en alles moet sneller, korter en beter. Als kleine speler, die niet de budgetten bezit van KMO’s en multinationals, is het niet eenvoudig om zich online te profileren. Maar, dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Het is vooral kwestie van prioriteiten stellen en het beperkte budget dat je hebt juist te spenderen.


Wat kan je doen om jouw lokaal bedrijf online in de kijker te plaatsen?


Inhoudstafel


1. Zorg voor een heldere website


Wij hechten veel belang aan een basis online aanwezigheid. Dat wil zeggen dat je een eenvoudige en makkelijk te navigeren website hebt waarop je klanten alle info kunnen vinden over jouw bedrijf. Daarnaast zijn gratis tools zoals Google Business en Bing Places omisbaar. Deze tools zorgen er namelijk voor dat jouw bedrijf vindbaar is op Google My Maps en Bing Maps.


Maar wat dan met SEO op jouw website?


Een hoge positie in Google of op nummer 1 staan is geen sinecure. Jouw website moet goed ontworpen zijn, geen vervuilende code hebben, technisch in orde zijn, voldoende zoekwoorden bevatten (maar liefst ook niet te veel), een goede structuur hebben en liefst ook relevante content bevatten. Een hele lijst aan vereisten, die trouwens niet eens volledig is.


Zonder grote budgetten is het niet altijd makkelijk om op te botsen tegen de concurrentie. Daarom geven wij de raad om vooral te focussen op lokaal bereik en om ook hier de basis van jouw site goed te zetten: een heldere structuur, toevoegen van relevante keywords, en hoofdzakelijk focussen op jouw doelgroep. Zet zeker ook jouw USP's in de verf: wat is er uniek aan jouw bedrijf en hoe onderscheid jij jou van de concurrentie?


2. Focus op sociale media.


Sociale media kan een heel sterke tool zijn om jouw community uit te bouwen. Ik geef hier graag het voorbeeld van het Krinkelhof. Dit is een lokale, kindvriendelijke zomerbar die haar bekendheid in de regio vooral te danken heeft aan Facebook en Instagram. Een zomerbar is natuurlijk een zeer dankbaar product om op social te plaatsen. Klanten delen met veel plezier kliekjes van hun favoriete eten, spelende kinderen of boltraspelletje én taggen het Krinkelhof daar ook nog eens in. Zeer dankbare en gratis reclame die snel verspreid raakt. Met een aantal sfeervolle posts, stories en reels kan je zelf jouw bedrijf in the picture zetten.


Ook personal branding is hier heel belangrijk: zet niet alleen jouw bedrijf en producten in de verf, maar ook de personen erachter. Door jezelf te tonen bouw je vertrouwen op, creëer je een emotionele verbinding en geef je een menselijk gezicht aan je merk, wat de geloofwaardigheid vergroot en langdurige relaties met klanten en partners bevordert.


Op welk netwerk moet ik actief zijn? Het zijn er zó veel.

Je hoeft zeker niet overal aanwezig te zijn. Stel prioriteiten en kijk naar welk netwerk er het beste past bij jouw business. Bestaat jouw doelgroep uit 16-jarigen, dan kan TikTok een handig kanaal zijn voor jou. Wil je de foodie loving millennial bereiken, dan past Instagram binnen jouw strategie. Maak vooral een overweging welk kanaal er jouw investering én tijd waard is.


3. Schakel professionele hulp in.


Het is een mythe dat marketing geen tijd inneemt. Of het nu gaat om het opzetten van een goede website of het creëren van een sociale media strategie, digitale marketing kan best wel tijdsintensief zijn. Heb je daar zelf geen tijd voor of merk je dat de kwaliteit van jouw online aanwezigheid leidt onder tijdstekort. Schakel dan de hulp van een online marketing professional. Wij kunnen jou ontzorgen met de juiste strategie en content zodat jouw bedrijf online floreert.


Hulp nodig met je digitale marketing? Neem contact met ons op!






bottom of page