top of page
  • Foto van schrijverValentina Radatiuk

Waarom is een Google Business profiel onmisbaar voor je lokale marketing?

Bijgewerkt op: 8 aug. 2023

Een Google Business profiel is essentieel voor je online vindbaarheid én voor je lokale marketing. Niet alleen kom je met een Google Business profiel op de Google Maps kaart te staan, jouw klanten kunnen je ook veel makkelijker in de zoekresultaten terugvinden. Zo’n profiel heeft dus heel wat voordelen en is ook nog eens gratis! Wij helpen je met verder met enkele tips & valkuilen van het platform.


Inhoudstafel:


Wat is Google Business?


Google Business is een online platform dat Google volledig gratis ter beschikking stelt. Met zo’n profiel ben je vindbaar op Google Maps en zijn jouw bedrijfsgegevens zoals je website, telefoonnummer en e-mailadres makkelijk beschikbaar voor potentiële klanten.


Waarom is Google Business goed voor mijn SEO?


Voorbeeld zoekopdracht Google Mijn Bedrijf
Voorbeeld zoekopdracht Google Business

Heb je er ooit op gelet hoe de organische Google zoekresultaten eruit zien? Neem nu bijvoorbeeld een zoekopdracht naar een schilder in jouw buurt. Dan vind je helemaal bovenaan de zoekresultaten de betalende advertenties en daaronder meteen een kaart met schilders dicht bij jou. Met een goed ingesteld profiel kan je dus mooi bovenaan de organische zoekresultaten terecht komen.









De voordelen van een Google Business profiel


Google Business is niet alleen handig om online makkelijk gevonden te worden. Google geeft je de mogelijkheid om je profiel aan te vullen met extra informatie zoals je openingsuren, een beschrijving van jouw bedrijf, je diensten, reviews, telefoonnummer, servicegebied etc. Handige informatie voor jouw klanten die in één oogopslag veel kunnen leren over jouw bedrijf. Google Business zorgt dus niet alleen dat jouw bedrijf makkelijker vindbaar is, jouw klanten kunnen ook eenvoudig contact met je opnemen. Daarnaast krijg je ook waardevolle inzichten in je profiel zoals het aantal zoekopdrachten naar jouw bedrijf, het aantal weergaven, het aantal route-opvragingen, telefoontjes en websitebezoeken. Je krijgt ook inzichten in je doelgroep: de populairste locaties waar mensen jouw bedrijf vinden en je populairste bezoektijden. Tot slot kan je met Google Business reviews verzamelen. Zijn je klanten tevreden? Vraag hen zeker om een review, dat komt jouw online reputatie en ranking in Google ten goede.


De voordelen van Google Business op een rij:

  • Je bedrijf is makkelijker vindbaar online.

  • Je klanten krijgen in één oogopslag alle bedrijfsinfo te zien.

  • Klanten kunnen eenvoudig een routebeschrijving opvragen.

  • Je kan gemakkelijk reviews verzamelen.

  • Je krijgt inzicht in je klantprofielen dankzij statistieken.

  • Klanten kunnen je direct contacteren.

Welke info kan ik plaatsen op mijn Google Business profiel?


Hoe vollediger je profiel, hoe hoger je scoort in de resultaten. Zorg dus dat je deze info zeker toevoegt aan je profiel:

  • Je openingsuren

  • Je adres

  • Je service gebied

  • Een beschrijving van jouw bedrijf

  • Voeg regelmatig posts toe over je bedrijf, net zoals je doet op sociale media

  • Jouw producten met een beschrijving

  • Reviews

  • Foto’s

  • Je logo

Tips om jouw profiel beter te doen scoren

  • Verwerk zoekwoorden in jouw Business Profiel, maar overdrijf niet. Houd het bij de kern van jouw activiteiten.

  • Voeg voldoende services toe, maar overdrijf opnieuw niet. Zorg dat jouw profiel relevant blijft en klanten niet misleidt.

  • Maak je profiel zo volledig mogelijk. Vul het dus zeker aan met alle nodige info (je adres, openingsuren, service gebied etc.).

  • Heb je belangrijke evenementen, een nieuwe product of bijvoorbeeld acties: plaats deze onder posts op Google Mijn Bedrijf. Dit is dan zichtbaar in je profiel.

  • Vraag aan tevreden klanten om een review te plaatsen, liefst met een tekstje erbij en niet enkel sterren. Dit zorgt voor een betere score in de zoekresultaten.

Voor welke valkuilen moet je opletten?

  • Zorg dat je openingsuren altijd zijn aangepast! Niets is zo frustrerend voor een klant dan te denken dat je bedrijf open is, om uiteindelijk voor gesloten deuren te staan.

  • Dit geldt ook voor je contactgegevens en website. Zorg dat dit altijd up-to-date is.

  • Positief of negatief, we raden aan om op elke review te reageren. Dit is een opportuniteit om relatie op te bouwen met jouw klant. Zijn je klanten tevreden van jouw service? Bedank hen voor hun goede review. Zijn ze ontevreden? Reageer dan altijd rustig: bedank hen voor hun feedback en probeer een oplossing voor te stellen. Een negatieve review kan je altijd omdraaien tot iets positiefs!

Hulp nodig met het opstellen van je Google Business Profiel? Neem dan contact met ons op. Wij begeleiden met plezier verder.









bottom of page