top of page
  • Foto van schrijverValentina Radatiuk

Hoe krijg ik meer Instagramvolgers zonder te adverteren?

Bijgewerkt op: 23 aug. 2023

Eén van de grotere uitdagingen voor ondernemers is het verhogen van hun Instagramvolgers. Hoewel er geen kant-en-klaar recept is om je volgers meteen exponentieel te laten stijgen, delen we graag enkele tips waarmee je een breder publiek kunt aanspreken.


Staar je niet blind op volgers


Het is een veelgemaakte fout om zich uitsluitend te focussen op het aantal volgers op sociale media. Hoewel het leuk kan zijn om dat cijfertje omhoog te zien gaan, zou het groeien van volgers op zich geen doel op zich mogen zijn. De cruciale vraag die je jezelf moet stellen is: wat wil ik eigenlijk bereiken met mijn Instagramaccount?


Idealiter worden jouw volgers ook jouw klanten en kopen ze jouw product. Je hebt namelijk niets aan “slapende volgers”. Daarmee bedoel ik volgers die geen interactie tonen met jouw posts, account of product.


Houd dus eerst en vooral die doelen in de gaten. Stijgen jouw volgers? Goed! Maar stijgt de verkoop van jouw product ook mee?


Tips om jouw Instagram following te verhogen


Onderstaande tips zijn bedoeld om je account een duwtje in de rug te geven, maar blijf realistisch. Besef dat het groeien van volgers een proces is dat veel tijd en inspanning vergt. Maar, als het goed lukt, is het absoluut de moeite waard.


1. Post consistent en regelmatig


Zorg ervoor dat je aanwezig bent op Instagram. Post regelmatig zodat jouw volgers nieuwe content zien passeren en om het Instagram algoritme een duwtje in de rug te geven. Hoe vaak je exact moet posten op Instagram, dat kan je lezen in dit artikel.


2. Post content die jouw volgers willen zien


Een andere belangrijke tip is om content te posten die relevant is voor jouw doelgroep. We zien te vaak bedrijven die posten vanuit het “wij” en “ons product”. Ons product is het beste, wij hebben het mooiste. Dergelijke content werkt niet.


Wat werkt er dan wel? Content waar jouw doelgroep iets aan heeft. Om een concreet voorbeeld te geven: onze posts zijn altijd gebaseerd op vragen die onze klanten vaak stellen. Vragen die vaak terugkeren en waar wij snel een antwoord op kunnen bieden met korte tips en eenvoudige uitleg.


Een goede afwisseling met persoonlijke content (wie ben jij eigenlijk, wie is het gezicht achter jouw bedrijf) en entertainende content zoals memes die passen in jouw feed doen het ook vaak goed.


3. Focus op reels, stories en carrouselposts


Reels, stories en carrouselposts presteren uitstekend op Instagram en genieten vaak van een breder bereik. Vooral reels zijn booming op dit moment. Korte video's en carrouselposts krijgen meer interesse en interactie dan statische afbeeldingen.


Stories zijn dan weer een effectieve manier om betrokkenheid te genereren bij je volgers. Probeer je volgers vragen te stellen om ze actief bij je verhaal te betrekken en moedig hen aan hun interesse te delen. Zo krijg je ook meer inzicht in jouw doelgroep en wat hen interesseert.


Tenslotte wordt de zichtbaarheid van reels, stories en carrouselposts versterkt door het Instagram-algoritme, dat deze inhoud in de explore-tab plaatst, waardoor ze ook niet-volgers bereiken.


4. Zoek zelf actief interactie met andere accounts


In plaats van te wachten tot anderen de eerste stap zetten, neem zelf het initiatief om in gesprek te gaan; hoe meer jij betrokken bent bij andere gebruikers op het platform, hoe groter de kans dat zij ook betrokken zullen zijn bij jou.


Richt je ook op interactie met je bestaande volgers. Bekijk en reageer op hun Instagram-verhalen en posts, en stuur ze berichten met handige tips. Dit zal jullie relatie versterken en hen dichter bij het punt brengen waarop ze jouw klant willen worden.


5. Gebruik hashtags en zoekwoorden


Hashtags zijn een handig hulpmiddel om extra zichtbaarheid te genereren. Je kan namelijk op hashtags zoeken in de Explore Tab. Voeg dus zeker relevante hashtags toe aan je posts.


Bovendien heeft Instagram onlangs de optie geïntroduceerd om op trefwoorden te zoeken, wat betekent dat gebruikers posts kunnen vinden op basis van hun interesses, zonder afhankelijk te zijn van hashtags. Dit is een belangrijke ontwikkeling voor zichtbaarheid, vooral voor kleinere accounts die wellicht niet op grote hashtags worden opgemerkt.


6. Post content van hoge kwaliteit


Analyseer jouw content met het hoogste engagement, website clicks en berichten, en maak meer van dit soort content. Concentreer je op het maken van kwalitatieve content (blogs, vlogs, video's, printables en downloads etc.) die mensen aanspoort om je website te bezoeken en je beter te leren kennen.


Richt je niet alleen op sociale media statistieken, maar ook op je websiteverkeer, leads en verkoop. Kortom, zaken die daadwerkelijk bijdragen aan je inkomsten.


7. Zet jouw Instagramaccount in de spotlights


De goede oude mond-tot-mondreclame doet ook écht zijn ding. Wees daarom niet terughoudend om je Instagram-account te promoten: op je website, op je visitekaartje, in jouw e-mailhandtekening.

In het kort:


Om je Instagram-account te laten groeien, is het essentieel om je te richten op het creëren van hoogwaardige content die daadwerkelijk betrokkenheid genereert. Focus je vooral op reels, carrouselposts en stories. Analyseer ook welke inhoud de meeste interactie, websitekliks en berichten oplevert. Zo kan je strategisch meer van dit soort content produceren en een breder publiek aantrekken. Houd ook jouw websiteverkeer, leads en verkoopresultaten in de gaten. Dit stelt je in staat om je inspanningen te richten op wat echt belangrijk is en niet enkel op jouw volgers. Tot slot is het belangrijk om jouw Instagramaccount actief te promoten: op je website, je visitekaartjes, jouw e-mailhandtekening…. Dit vergroot je zichtbaarheid en trekt organisch meer geïnteresseerde volgers aan.


Hulp nodig met jouw sociale media strategie?








bottom of page